24.10.19

היכן נמצאת חדקונית הדקל?

הדברת מזיקים היא דרך מצוינת להתמודד עם חדקונית הדקל האדומה. זהו מין של חיפושית חוטם שמסוגל לחפור חורים של עד מטר בגזעי דקל. בצורה כזו החיפושית מחלישה את הגזע ולעיתים גם הורגת את העץ המארח. חדקונית הדקל הגיעה במקור מאסיה הטרופית אך לאחר מכן התפשטה לאפריקה ואירופה. 
בישראל היא זוהתה לראשונה במטעי תמר בצפון ים המלח וכיום היא נמצאת בכל איזורי הארץ, לרבות אילת, הערבה, בקעת הירדן והצפון. בנוסף, הדברת מזיקים מתבצעת בתדירות גבוהה בנהריה, קריית מוצקין וחיפה כדי למנוע מצב של התפשטות החיפושית. עצים רבים נפגעו מאז שנת 1999 באיזור שבין יבנה לגדרה ויש מחקרים שמעידים על הימצאות חדקונית הדקל ברחובות ובראשון לציון. 

איך מזהים את הצורך בהדברת מזיקים?

לא כדאי להקל ראש בנוכחות חדקונית הדקל האדומה ורצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע מוקדם ככל האפשר. הנה כמה תסמינים המעידים על הצורך בהדברת מזיקים ובהרחקת החיפושית לצמיתות:
א. הצהבה ונבילה של כפות הדקלים - הדרך הפשוטה ביותר לזהות את נוכחות החיפושית היא באמצעות הצהבה ונבילה של כפות הדקלים. אלו עלולים להביא למותו של הדקל הנגוע ולנזקים חמורים גם לסביבה.
ב. אובדן צמרת או נבילת העלים - מי שבקיא בתחומי החקלאות מזהה את נוכחות חדקונית הדקל האדומה באמצעות מעקב אחר אובדן צמרת, או במקביל גם נבילה מוגברת של עלים. בדרך כלל מדובר על סימפטומים נסתרים שהופכים לנצפים רק אחרי שהם כבר הורגים את העץ. 
ג. שמיעה - בעצים שבהם אוכלוסיה גדולה של זחלי חדקונית הדקל האדומה, ניתן להציב את האוזן על הגזע ולשמוע אותם. אפשר גם להשתמש בציוד מיוחד על מנת לעקוב אחר נוכחות הזחלים ויש כלבים שאומנו לזהות את הריח שלהם. 

השיטה העיקרית להדברת מזיקים מסוג חדקונית הדקל האדומה היא החדרת קוטל חרקים אל הגזע. את החדרת הקוטל מבצעים לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה והרשויות. יש לבצע הדברה באמצעות אנשי מקצוע מוסמכים בלבד ולבדוק שהרישיון בתוקף. הקוטל מוחדר באמצעות משפך והוא נחשב אפקטיבי בהשוואה לשיטות אחרות.
הפוסט פורסם ראשון במדיום בתאריך 24.10.19

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה