26.8.13

מחקר חדש קובע שההתחממות הגלובלית משנה את המערכת האקולוגית בארץ


אז על פי מחקר עליו כתב איתי נבו, להתחממות הגלובלית ישנן השלכות נוספות. מלבד הפחד מפני צונאמי וגלי ענק ששוטפים את הערים הגדולות, עתה עלינו לצפות לשינוי במערכת האקולוגית הישראלית. 

ממחקר שנעשה בפקולטה למדעי החקלאות באוניברסיטה העברית, גילה ששינויי הטמפרטורה שהתרחשו בעקבות ההתחממות הגלובלית השפיעו על פשפשים. לחרקים הללו ישנה חשיבות רבה בחקלאות בארץ, מכיוון שכחלק משרשרת המזון הם טורפים מזיקים שעלולים לפגוע בגידולים. 

בדיקה מעמיקה יותר שכללה מחקר על כ 2500 פשפשים כאלו העלתה כי סוג הפשפש המותאם לאקלים המדברי הפך להיות נפוץ יותר לעומת זה המותאם לאקלים קריר יותר. לאחר בדיקה באזורים שונים בארץ, בעלי טמפרטורה שונה - צפון לעומת דרום וכו' התגלתה קורולציה בין החום לתפוצת הפשפש, על כן ככל שחם יותר כך תפוצתו של הפשפש המותאם למז"א קריר יותר פוחתת. חשוב לציין שסוג זה של פשפש היה בעברו מהנפוצים ביותר בארץ.

בנוסף לכך שינו הפשפשים את גודלם, והפכו קטנים יותר. לאחר בדיקה ובהשוואה לפשפשים השמורים באוספים חקלאיים בבית דגן, נראה שגודלם קטן. לפני כשלושה עשורים הטמפ' היתה 3 מעלות פחות מהיום, וכן אבות אבותיהם היו גדולים יותר. 
התחממות גלובלית משפיעה על בעלי חיים, נמצא שבעיקר על עופות. אך ממצאים מעין אלו אודות הפשפש החקלאי, התגלו לראשונה בארץ. עבורנו עליה של 3 מעלות בטמפ היא אינה משמעותית אולי, אך אין זה כך עבור היצורים הקטנים יותר סביבנו. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה